VGZ
Totaalaanpak Effectief schrijven
Vraag
‘Verzekerden begrepen ons niet goed’
Susanne Welgraven, expert Content & Communicatie: ‘We kregen uit klantonderzoeken vaak terug van onze verzekerden dat ze ons niet goed begrepen. Moeilijke woorden en lange teksten in brieven en op de website. ‘Wat betekent dit nou voor mij?’ ’
Aanpak
Heldere doelen stellen voor alle content
Om de communicatie met haar klanten te verbeteren, kwam VGZ met vier pijlers voor alle content: Begrijpelijk, Inlevend, Persoonlijk en Simpel. BIP[S] dus.
De doelen hierbij zijn:
– Begrijpelijk: De verzekerden snappen in één keer waar ze aan toe zijn.
– Inlevend: Ze voelen dat we met ze meeleven.
– Persoonlijk: Ze vinden altijd een persoonlijk antwoord op hún vraag.
– Simpel: Ze worden niet afgeleid door allerlei randinformatie.
Schrijfwijzer en kick off
Om BIP[S] in de hele organisatie tot leven te brengen, heeft VGZ een BIP[S]-schrijfwijzer gemaakt. Effectief Communicatie heeft hier feedback op gegeven. Vervolgens hebben we een kick off georganiseerd voor de hele organisatie.
Gezamenlijke trainingen en persoonlijke coachings
We hebben BIP[S] eerst geïntroduceerd bij een groep experts Content & Communicatie. Daarna zijn we verder in de organisatie gegaan. De aanpak bestaat uit twee stappen:
Stap 1: Gezamenlijke training
Iedereen start met een gezamenlijke training van één dagdeel. Die training is telkens op maat gemaakt, met eigen teksten van de deelnemers. In hoog tempo komen praktische tips aan bod die je kunt toepassen in alle zakelijke teksten. Tijdens de training gaan de deelnemers direct volop aan de slag.
Stap 2: Persoonlijke coaching
Na de training volgen alle deelnemers in tweetallen een persoonlijke coaching van 1,5 uur. Daarbij gaan we intensief aan de slag met eigen teksten. Zo zorgen we ervoor dat iedereen de nieuwe manier van schrijven ook echt volledig in de vingers krijgt.
Effect
‘Training helemaal toegespitst op VGZ’
Ruud Evers, expert lead Content & Communicatie: ‘We vinden de samenwerking met Ivo erg prettig. Ivo is enthousiast en denkt goed mee over manieren waarop we BIP[S] steeds verder in de organisatie kunnen brengen. De basistraining die Ivo gaf, was helemaal toegespitst op VGZ. Met een combinatie van onze eigen teksten die hij onder de loep nam en voorbeelden van andere organisaties.’
‘Frisse blik op content enorm waardevol’
Ruud: ‘De persoonlijke coaching is een geweldige toevoeging. Hierin kun je zelf aan de slag om de nieuwe BIP[S]-principes toe te passen op je eigen tekst. De frisse blik die Ivo biedt op content, is voor ons enorm waardevol.’