Liander

Training effectief schrijven voor projectmanagers en engineers

Vraag
“In komende 5 jaar 5 keer zoveel kabels en leidingen leggen voor energietransitie”

De energietransitie is in volle gang. Liander is een van de netbeheerders die dit mogelijk maakt. In een groot deel van Nederland beheert Liander het netwerk voor elektriciteit en gas. Thecla Blaas, teamleider Grootverbruik Reconstructie en Netten: “Er komt ontzettend veel werk op ons af. We moeten heel veel nieuwe aansluitingen maken. In de komende 5 jaar gaan we 5 keer zoveel kabels en leidingen in de grond leggen als de afgelopen jaren.”

Effectief communiceren belangrijk voor succesvolle energietransitie
Al die nieuwe aansluitingen betekent ook veel afstemmen met alle betrokken partijen. Denk hierbij aan gemeentes, eigenaren van terreinen en panden en aannemers. Maar ook intern communiceert Liander volop. Een belangrijk deel van die communicatie gebeurt via e-mail. Thecla: “Wat we graag willen, is dat onze mails op een prettige manier aanzetten tot actie. Dat is superbelangrijk om van de energietransitie een succes te maken! Maar… hoe pak je dat nu precies aan? Wat zijn de do’s en don’ts bij het schrijven? En hoe krijg je de best practices ook echt samen in de vingers?”

Goede eerdere ervaringen met schrijftraining van Effectief Communicatie
Thecla: “Een paar jaar geleden volgde ik bij Liander zelf ook al een schrijftraining bij Ivo. Die training is mij altijd bijgebleven. Ik pas de tips die ik toen kreeg ook nog steeds toe. Daarom was Ivo de eerste aan wie ik dacht toen we een schrijftrainer zochten voor onze teams.”

Aanpak
Best practices voor effectief schrijven vastgelegd in schrijfwijzer
Effectief Communicatie werk als sinds 2010 samen met Liander en Alliander. Samen ontwikkelden we een schrijfwijzer voor e-mails en brieven. Hierin staan alle richtlijnen voor effectief schrijven op het gebied van structuur, stijl en service. De schrijfwijzer geeft veel praktische tips en voorbeelden uit de eigen organisatie.

Trainingen voor 8 groepen om schrijftips in de vingers te krijgen
De schrijftrainingen waren erop gericht om alle tips uit de schrijfwijzer ook echt in de vingers te krijgen. Hier zijn we in 2 dagdelen per groep volop mee aan de slag gegaan. De trainingen waren voor ieder van de 8 groepen telkens opnieuw samengesteld met de eigen teksten van de deelnemers. Alle opdrachten gingen over heel herkenbare eigen situaties. Deze aanpak zorgde voor een hoge betrokkenheid én direct effect.

Extra blended learning over werkwoordspelling
Een e-mail is natuurlijk pas écht af als er geen d/t-fouten in staan. Maar… veel mensen vinden foutloos werkwoorden spellen lastig. Dat is niet raar, want we leggen werkwoordspelling in het onderwijs vaak onnodig ingewikkeld uit. Daarom ontwikkelde Effectief Communicatie de methode d/t OK. Deze methode laat zien dat werkwoordspelling ook supersimpel kan zijn! D/t OK is de enige bewezen effectieve methode in Nederland op dit gebied. De aanpak is blended: een interactieve live workshop als start, gecombineerd met een e-learning na afloop.

Gemiddelde beoordelingen: 8,7 en 9
Trainingen in effectief schrijven en spellen is meestal niet iets wat bovenaan de bucketlist staat. Juist daarom is het mooi om te zien dat de deelnemers de trainingen na afloop zo positief evalueerden. De schrijftraining kreeg een gemiddelde beoordeling van 8,7. De laagste scores waren 2 keer een 7, de hoogste 8 keer een 10. De workshop over werkwoordspelling had zelfs een gemiddelde beoordeling van een 9. De laagste scores waren hier 3 keer een 8, de hoogste 3 keer een 10.

Effect
“Ik heb de samenwerking als heel prettig ervaren”

Thecla: “Ivo is superenthousiast en heel positief. Ik heb de samenwerking als heel prettig ervaren. We kwamen er altijd samen uit. Ivo was ook altijd goed bereikbaar en hield mij goed op de hoogte tijdens de trainingen.”

Positieve reacties én betere e-mails
“Na afloop van de trainingen kreeg ik veel positieve reacties”, vertelt Thecla. “Medewerkers mailen nu ook duidelijker en gerichter. In mijn team zie ik concreet dat mensen kopjes gebruiken in hun mails. Dus dat ze denken: wat wil ik overbrengen? En hoe zet ik lezers aan tot actie? Dat gaat ons zeker helpen bij onze werkzaamheden!”

“Kan ik alsnog meedoen met de training?”
Een aantal deelnemers was verhinderd bij de eerste ronde van de trainingen. Daarom is er binnenkort een bezemgroep. Thecla: “Wat ik zelf het leukste vindt: een van mijn medewerkers kon niet deelnemen aan de eerste ronde. Hij heeft van zijn collega’s zoveel positieve reacties gehoord, dat hij erg graag alsnog wil meedoen. In eerste instantie was de training verplicht. Maar nu melden mensen zich dus zélf aan!”

Enthousiaste reacties van deelnemers
Het enthousiasme van de deelnemers blijkt ook uit de feedback die zij gaven na afloop van de training:

“Superknap dat je zo enthousiast kunt vertellen over zo’n ‘saai’ onderwerp!” Cijfer: 10
Sybren Stap

“Een leuke interessante training, waarbij je meer op de opbouw van brieven en mails gaat letten.” Cijfer: 10
Khalid Akasbi

“Leuk hoe ik ben benaderd (kritische noot).” Cijfer: 10
Nicole Heezen

“Een heel fijne cursus waar je het schrijven beter onder de knie krijgt.” Cijfer: 9
Wim van den Anker

“Duidelijke uitleg, fijne voorbeelden, goed om meteen toe te passen bij eigen werk.” Cijfer: 9
Luuk Meijer