iChoosr

Totaalaanpak Effectieve e-mails

Vraag

‘675 miljoen bespaard door groepsaankopen zonnepanelen en energie’
David Dalderup, Business Manager bij iChoosr: ‘iChoosr is expert in groepsaankopen. We verzamelen grote groepen consumenten die interesse hebben in complexe producten zoals zonnepanelen of een energiecontract. Voor hen organiseren we een veiling waarin leveranciers een scherpe prijs moeten bieden. In totaal hebben onze deelnemers zo al ruim 675 miljoen euro bespaard.’

‘Interne e-mails net zo helder zijn als de teksten in onze campagnes’
David: ‘In onze marketingcommunicatie denken we na over letterlijk iedere punt en komma. We willen die lijn doortrekken naar onze directe communicatie met klanten, stakeholders en collega’s. Ons doel is dat onze externe én interne e-mails net zo helder zijn als de teksten in onze campagnes. We hebben Effectief Communicatie gevraagd ons hierbij te helpen.’

Aanpak

Snelle start door eerdere samenwerking
Vanaf 2010 heeft David als trainee en later als manager bij Liander regelmatig samengewerkt met Effectief Communicatie. Hierdoor wisten we wat we van elkaar konden verwachten. Zo konden we snel starten.

Enthousiast over eerste resultaat
Na de intake hebben we dan ook direct een coaching gepland. Hierin hebben we in 1,5 uur samen met twee medewerkers een eerste aantal antwoorden op veel gestelde vragen van klanten herschreven. iChoosr was enthousiast over het resultaat en de samenwerking.

Zelf basisteksten herschrijven
Na de coaching hebben de medewerkers van iChoosr zelf een groot aantal nieuwe basisteksten geschreven. Hierin gaven zij glasheldere en klantgerichte antwoorden op de meest gestelde vragen van klanten.

Redactie en aanscherping door Effectief Communicatie
Effectief Communicatie heeft deze teksten geredigeerd en samen verder aangescherpt. Zo ontstond een stevige basis om de kwaliteit van e-mails blijvend te verhogen.

Training met praktische tips voor schrijven externe en interne e-mails en andere teksten
Als derde stap heeft Effectief Communicatie een training verzorgd in Effectief schrijven. Daarbij zijn we intensief aan de slag gegaan met structuur, stijl en service in e-mails. De tips uit deze training waren zowel gericht op externe als interne e-mails.

Gemiddelde beoordeling 8,8
De deelnemers waren unaniem enthousiast. Zij beoordeelden de training met een 8,8 gemiddeld.

Effect

‘Mijn collega’s schrijven veel doelgerichter’
David Dalderup, Business Manager: ‘Ik merk dat mijn collega’s na de training veel doelgerichter schrijven. Er is bij het schrijven nu een externe focus.’

‘Teksten sluiten aan op ontvanger’
David: ‘De teksten zijn inhoudelijk niet anders, maar ze sluiten qua vorm perfect aan op de belevingswereld van de ontvanger. Dat zie je bijvoorbeeld terug in het gebruik van tussenkoppen. De inhoud van een tekst is nu voor een lezer direct helder. Onze klanten krijgen duidelijke antwoorden.

‘Tijdswinst en hogere efficiëntie door heldere updates’
‘Ik krijg ook heldere updates. Zelfs in teammeetings wordt veel bewuster en gerichter informatie gedeeld. Dit scheelt veel tijd en verhoogt de efficiëntie.’