Capgemini

Training Effectieve offertes voor trainers

Vraag

‘Steeds meer vraag naar maatwerk’
‘In het verleden was er vooral veel vraag naar open inschrijvingen. We merken dat er nu steeds meer vraag komt naar maatwerk: verschillende vormen van leren, waaronder bijvoorbeeld e-learning in combinatie met training on the job’ vertelt Sacha van der Velde, HR-manager bij Capgemini.

‘Onze klanten verwachten ook offertes op maat’
Sacha: ‘Deze verandering houdt ook in dat onze klanten meer offertes op maat verwachten. Voor onze trainers betekent dat een actievere rol in het salesproces. Daarbij hoort ook het schrijven van klantgerichte offerteteksten.’

Aanpak

Begin with the end in mind
Samen hebben we eerst helder gemaakt hoe de klanten van Capgemini graag wilden dat de offertes eruit gingen zien. Daarbij hebben we ook concreet gemaakt welke teksten binnen de offertes de trainers zouden gaan verzorgen. Dit was de basis voor een krachtige en effectieve training.

Klantvragen laten terugkomen in de offerte
Op basis van het nieuwe offerteformat hebben we in totaal voor twee groepen twee keer een avond gericht getraind. Daarbij stonden de klantvragen centraal. We lieten die terugkomen in prettig leesbare en creatieve inleidingen. Ook gingen we intensief aan de slag met het onderdeel ‘uw vraag’ in de offertes.

Uitgebreid geoefend tijdens en na de training
Daarnaast hebben we uitgebreid geoefend met tips en tricks voor een klantgerichte schrijfstijl. Tussen de twee trainingsavonden brachten de deelnemers alle tips en tricks direct in de praktijk.

Tips laten landen in persoonlijke coaching
Na afloop van de training hebben we een groot aantal schrijvers gecoacht. Zo zorgden we ervoor dat alle tips en tricks uit de training ook echt landden in de praktijk.

Effect

‘Ivo speelt echt in op onze behoefte’
Sacha van der Velde, HR-manager: ‘Wat ik zo prettig vind aan de samenwerking met Ivo, is dat hij het eindresultaat voor ogen heeft. Hij haalt niet zomaar een training van de plank, maar hij speelt echt in op de behoefte binnen het bedrijf.

‘Evaluaties tussen 8 en 10 van kritische doelgroep’
Dit was een training voor onze trainers. Die kunnen soms kritisch zijn… Met evaluaties tussen de 8 en 10 blijkt dat we een prima keuze hebben gemaakt om met Ivo in zee te gaan.’