CAD & Company

Coaching Effectief presenteren voor seminar

Vraag

‘Kun je onze medewerkerkers helpen succesvol te presenteren?’
Miranda Mak, manager Business Support bij CAD & Company: ‘Binnenkort organiseren we een Nationale Autodesk Gebruikersdag. Onze eigen medewerkers geven daar presentaties voor zo’n 300 klanten. De presentaties gaan over onze software-oplossingen voor de bouwkundige-, werktuigbouwkundige- en civiele markt. Kun je onze medewerkers helpen om van hun presentaties een succes te maken?’

Kennis en passie delen met publiek
Aandachtspunt bij de coachings was dat de presentatoren veel specifieke kennis hebben over de software. Die kennis en hun passie voor het vak wilden ze graag op een toegankelijke én onderhoudende manier delen met hun publiek.

Aanpak

Een effectieve opening van je presentatie in 3 stappen

De eerste minuten van een presentatie zijn cruciaal. De uitdaging is dan ook om je publiek direct bij je verhaal te betrekken. Daarvoor is een communicatief sterke opzet van je opening nodig. In de coachings hebben we in drie stappen met iedere presentator een eigen opening ontwikkeld. Het was verrassend om te zien hoe creatief én effectief dat uitpakte!



Opbouw die aansluit op vragen van publiek

We zijn intensief één op één met alle presentatoren aan de slag gegaan met de opbouw van de presentaties. Daarbij keken we met een frisse blik of de opbouw optimaal aansloot op de vragen van het publiek. Dat leidde regelmatig tot grote verschuivingen in de opzet.

Presentaties levendiger en interactiever maken
Ook zorgden we ervoor dat er voldoende interactie en entertainment in de presentaties kwam. We hebben veel tekst in de sheets geschrapt en beelden en filmpjes toegevoegd. De presentaties werden zo veel levendiger en interactiever.

Uitvergroten van momenten met hoog energieniveau

Alle medewerkers hebben hun verhaal gepresenteerd. Die presentaties hebben we aangescherpt met video-analyses. We keken daarbij vooral naar de momenten waarop het energieniveau tijdens het presenteren hoog was. Die momenten hebben we samen verder uitvergroot. Hierdoor kregen de presentatoren meer zelfvertrouwen én meer plezier in het presenteren!

Effect

‘Uitsluitend achten en negens’

Miranda Mak: ‘De coachings van Ivo zijn heel positief ontvangen. Onze mensen waardeerden de coachings met uitsluitend achten en negens. Ze hebben heldere handvatten gekregen om hun verhaal optimaal af te stemmen op ons publiek.’

‘Leren van elkaar in positieve sfeer’
Miranda: ‘Ivo heeft alle sprekers gecoacht in een positieve sfeer. Die aanpak was heel mooi, want ze hebben zo ook enorm van elkaar geleerd.’

‘Presentaties ruim op tijd klaar’
‘Daarnaast werkten de coachings als een stok achter de deur. Onze presentatoren hadden hun presentatie namelijk nodig voor de coaching. Hierdoor waren de presentaties ruim op tijd klaar.’

‘Resultaat duidelijk merkbaar’
‘Tijdens de Nationale Autodesk Gebruikersdag merkten we ook duidelijk het resultaat. De presentaties waren helder en onderhoudend, precies zoals we dat graag wilden zien!’