bol.com

Training effectief schrijven voor e-commerce

Vraag
“Goede communicatie met onze partners is superbelangrijk”
Friso Hielkema, hoofd Platform Quality Enforcement: “Via bol.com bieden 45.000 partners hun producten aan. Zo realiseren we op dit moment 60% van onze omzet. De komende jaren verwachten we hierin nog een flinke groei. Een goede communicatie met onze partners is daarbij voor ons superbelangrijk.”

Teksten voor partners waren nog niet in lijn met visie bol.com
De communicatie met de partners gaat vooral via webteksten en e-mails. Het probleem was dat die teksten nog niet in lijn waren met de visie en missie van bol.com. Jelle Ligthart, senior Platform Authorization Manager, omschrijft het zo: “Waar wij ervan uitgingen al die tijd super inhoudelijk en professioneel te communiceren richting onze partners, bleken we eigenlijk nog erg ouderwets en onduidelijk over te komen, zo bleek ook uit de enquêtes. Een gemiddelde vogelspotvereniging communiceerde meer van deze tijd, zeg maar.”

Aanpak
Vergroten gevoel voor partnership als doel
Voorafgaand aan de trainingen hebben we samen heldere doelen bepaald. Het belangrijkste doel was om het gevoel voor partnership in de teksten te vergroten. Dus geen strenge jaren ’30 taal, maar frisse en heldere taal die past bij bol.com. Ook wilden we snel leesbare teksten met een glasheldere opbouw.

Start met gezamenlijke online trainingen op maat
Tom Goselink, lead Platform Authorization, zorgde ervoor dat alle deelnemers eigen teksten instuurden als input voor de trainingen. Die eigen teksten waren de basis voor trainingen van 3,5 uur voor kleine groepen in Teams. Deze trainingen waren volop interactief en voor iedere groep op maat. Tijdens de trainingen pasten alle deelnemers de tips direct toe in hun eigen teksten. Zo kregen ze de basis van de nieuwe schrijfstijl in de vingers.

Vervolg met coachings on the job in tweetallen
Na de training volgde een coaching van 1,5 uur in tweetallen. In deze sessies maakten we een start met het herschrijven van alle tekstblokken voor e-mails. Ook herschreven we samen zo een groot aantal webteksten.

Gemiddelde beoordeling 8,9
De trainingen en de coachings werden bijzonder goed ontvangen. De gemiddelde beoordeling was een 8,9!

Effect
“Supergaaf om te zien wat de training teweegbrengt!”
Friso Hielkema: “Ik vind het echt supergaaf om te zien wat Ivo met zijn training teweegbrengt! Het grootste compliment vind ik dat mijn mensen in de 2 weken na de training zelf alle standaard mailtemplates hebben herschreven.”

“Duidelijker, vriendelijker en volledig”
Jelle Ligthart, coördinator bij het herschrijven: “De herschreven communicatie is duidelijker, vriendelijker en volledig te integreren in de Blue standaardberichten functie. We verwachten minder vragen of onduidelijkheden aan de partnerkant. Jippie!”

Enthousiaste reacties van deelnemers
Het enthousiasme van de deelnemers blijkt ook uit de feedback die zij gaven na afloop van de training:

“Erg fijne trainer! Ivo brengt het op een rustige, maar duidelijke manier over. Daarnaast is er veel interactie en veel ruimte om vragen te stellen.” Cijfer: 9
Bilal Aoulad

“Echt heel leuk. Dacht in het begin dat 3,5 uur heel erg lang was maar door de persoonlijke noot en het enthousiasme van Ivo is de tijd voorbij gevlogen.” Cijfer: 9
Megan van Drongelen

“Erg sympathieke man. Heldere uitleg met goede (eigen) voorbeelden die meteen in de praktijk toegepast kunnen worden. Actieve training waardoor de 3,5 uur zo voorbij vlogen!” Cijfer: 9
Wim Overbeek